התקופה הזו של החורף וט"ו בשבט, היא תקופה קצת מוזרה, כשמדברים על שתילות (ועוד נוסיף את הקורונה שמשגעת את כל העולם), פעם קר וגשום, ואנחנו רוצים רק להתכרבל בבית ליד התנור, ואם כבר ליהנות מהגינה אז רק מתוך הבית. ופעם שמש במשך כל השבוע, שגורמת לנו לצאת וליהנות מהשמש החורפית.
בעצם כשחושבים על זה, אין דבר יותר מתאים לכתוב עליו עכשיו שעברנו את ט"ו בשבט – חג האילנות – מאשר בחירת סוג העצים בגינה הפרטית, הדבר הראשון שאני עושה כשאני קמה בבוקר, זה לפתוח את כל החלונות (גם בחורף) לראות את הגינה, לתת לאור ולמראה הגינה להיכנס לתוך הבית. הבחירה הנכונה של עץ לגינה כל כך חשובה – עץ נוי או פרי שמתאימים, נותנים מסגרת יפה לנוף הכללי של כל הבית והגינה. העץ יכול לשמש לצל, לתועלת, להסתרה, לפרטיות, וכמובן ליופי.

הדבר הכי חשוב שצריך לדעת כשבוחרים עץ לגינה הפרטית, לתכנן טוב את המיקום של העץ. עצים הם השלד של הגינה, שיחים ופרחים ניתן להחליף אך עצים יותר קשה להעתיק. לפני שנתיים כששיפצנו את הגינה, לא נגענו בעצים הגדולים ששתולים כבר 20 שנה, הם נשתלו במקום הנכון, מבחינת השמש שנכנסת לגינה, והמחשבה לשנים קדימה, איך תראה הגינה לאחר שנים שהעץ מגיע לגודלו. שינינו את הרחבות, הצמחייה וחיפויים אבל לא נגענו בעצים.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא, שכגודל העלווה כך גם גודל השורשים, לכן לא כדאי לבחור עץ שבהגדרה שלו נקרא עץ גדול. הבחירה של עץ גדול שמתאים לפארקים, ואזורים פתוחים, בגינה קטנה, ישפיע מאוד על הדשא והצמחייה מסביב. עץ גדול יחשיך את הגינה, יגרום לצמחיה מסביב לצמוח פחות טוב, מחוסר שמש ואור, השורשים התפרסו בכל הגינה, וגם הגיזום והתחזוקה שלו מאוד קשה ויקרה. לכן כשאנחנו מתכננים גינה בבית פרטי, אנחנו חושבים הרבה על הצורה, הגודל, התחזוקה וכמובן התקציב.

אם אוהבים את מראה חילופי העונות, עצים נשירים יכולים להיות מאוד מתאימים, אך כדאי לדעת, ולקחת בחשבון שכאשר הוא משיר את העלים, הגינה נראית יותר פראית ופחות מסודרת, תקופת הנשירה היא בד"כ קצרה, אני אוהבת להשאיר את העלים עד שהם מתייבשים. במידה ורוצים עץ נשיר, התקופה הטובה לבחור במשתלה עץ נשיר שהעלים שלו מחליפים את צבעם, היא בסתיו, כך אפשרי לראות ולבחור את צבעי הנשירה שאוהבים. עצים נשירים כמו: ספיון השעווה, לגסטרמיה הודית, ליקווידמבה ועוד. קיימים עצים נשירים בעלי מופע פריחה מדהימה כמו: טבבויה איפוה, פיטנה ועוד.

פעמים רבות שואלים אותנו לגבי העדיפות, בבחירת עץ בוגר או שתיל צעיר קטן. עץ צעיר בד"כ נקלט טוב באדמה אך לוקח לו שנים עד שהופך לעץ בוגר. וזה משפיע מאוד על מראה הגינה בהתחלה. ולכן אנו בחלקים החשובים, משקיעים בעצים בוגרים ובחלקים הפחות חשובים, שותלים עצים צעירים יותר. ויש פרמטר נוסף שאנחנו לוקחים בחשבון – התקציב – מעצב נוף מקצועי יודע לתכנן את העצים והצמחייה בהתאם לתקציב, ולעשות את המינון הנכון של הגדלים, שהגינה לא תראה ממש צעירה. למשל אם התקציב קטן, הוא כן ישלב עץ בוגר במקום שצריך צל או הסתרה וכל שאר הצמחייה תהיה קטנה. לעצים מעקירה יש היתרונות אך גם הרבה חסרונות.

אז איך בוחרים עצים לגינה הפרטית?
נקודות חשובות בבחירת עצים מתאימים לגינות פרטיות
:

* כדאי לבחור בעיקר עצים שבהגדרה שלהם הם עצים קטנים, ואם בכל זאת רוצים עץ גדול, אז כדאי לבחור עץ שהרבה יותר קל לעצב אותו ולשמור על פרופורציה המתאימה לגינה.
* חשוב לבחור עץ שהשורשים לא תוקפניים, שלא ישלחו שורשים לביוב וירימו את הריצוף או גדרות.
* לבחור עצים שיתאימו לאופי וסגנון הגינה, לשטח, למראה שאנחנו רוצים לקבל, קיימים מגוון צורות – צורה אליפטית צרה וגבוהה, או יותר רחבה ונמוכה להסתרה וכדו'
* מיקום מאוד חשוב – לשים לב לפריחות שלו ולפירות, לשתול מעל רחבות שקל לנקות ולתחזק. עץ מלכלך לא באזור הבריכה. המיקום חשוב גם מבחינת הכיוונים של השמש.
* אם מתלבטים לגבי עץ מסוים שיהיה מתאים מבחינת תנאי מזג האוויר, הדרך הטובה ביותר היא לבדוק אם בסביבה/באזור שתלו עצים מאותו סוג ואיך הם נראים.
* בניגוד למה שחושבים, כדאי לבחור עצים שקצב הצימוח איטי ולא מהיר.
* עץ נשיר מעניין יותר ומאפשר חדירת שמש לגינה בחורף.

עצים מומלצים לגינה הפרטית – עצי פרי – הדרים, ליצ'י, אבוקדו, פיג'ויה, מנגו, זית או עצי נוי כמו – ברכיכטון צפצפתי, כופניופסיס, שזיף פיסרדי, מגנוליה, אדר סורי, קינמון.

"אל תוותרו על הרצונות והחלומות. בתכנון נכון אפשר להפוך כל שטח לגינה מקסימה, פונקציונאלית ונעימה"

לעיצוב גינת החלומות
צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם

לעיצוב גינת החלומות צרו עמנו קשר

תכנון והקמת גינה בבית מינימליסטי בכרכור

עיצוב ותכנון גינה בדירת גן בהרצליה

תכנון והקמת גינה בדירת גן מעל חניון ברעננה

תכנון והקמת גינה בבית כפרי מדורג בזכרון יעקוב

תכנון והקמת גינה בבית מודרני ברמות השבים

גינות מעוצבות

תכנון גינה בדירת גן בכרכור

עיצוב גינות פרטיות

תכנון והקמת גינה קטנה ברמת השרון

עיצוב גינה פרטית

תכנון והקמת גינה בחדרה

גינה מעוצבת

תכנון והקמת גינה בבית מודרני בכרכור

עיצוב גינות קטנות

עיצוב גינה מינימאליסטי בבית מודרני

הקמת גינות פרטיות

עיצוב והקמת גינה קטנה בדירת גן ברמת השרון

גינה בבית מודרני ברמת אפעל